Het T-shirt
Het T-shirt. De moeder der basics.
Aantoonbaar het populairste bovenkledingstuk ter wereld.
Niet meer weg te denken uit de hedendaagse kledingkast. Ieders kledingkast.
Toch was dit, nog niet eens zo heel lang geleden, totaal anders.
Wist je dat het t-shirt zijn populariteit te danken heeft aan oorlog? Ja. Echt waar. Tijdens zowel de eerste als de tweede wereldoorlog,
werd het door de Amerikaanse soldaten als onderkleding gedragen.
Maagdelijk wit wel te verstaan. Yes sir.
Naarmate de oorlogen vorderden werd het een herkenbaar onderdeel van het uniform. De trend waaide over naar Europa.
Het t-shirt werd al snel erg populair bij mijnwerkers, arbeiders en boeren.
Het bleek een uiterst praktisch kledingstuk. Makkelijk wasbaar ook.
In de jaren 50 werd het witte t-shirt plots een heus mode item.
Het werd gedragen door sekssymbolen als James Dean en Marlon Brando.
Niet aan te slepen waren ze. Toch waren deze mannen niet bepaald creatief te noemen. Het bleef bij wit. Onbevlekt, smetteloos wit.
De basis voor verschillende kleuren en gepersonaliseerde t-shirts werd pas in de 60’s gelegd. Door de hippies. Hoe kan het ook anders.
Het bleek een ideale drager van inspirerende boodschappen.
Een geschikt canvas voor vrije denkers.
De politiek volgde. En ook bij de muziekwereld bleef dit fenomeen niet onopgemerkt. In de jaren 70 werd de gepersonaliseerde merchandise bij concerten razend populair. Ook waren er toen veel mensen te zien met politieke leuzen op de borst.
Het werd serieuze handel. En de grote merken speelden daar uiteraard op in. In de jaren 90 bereikte dit het kookpunt. Het t-shirt was hot. Fucking hot. Logo’s en namen van merken konden niet groot genoeg afgebeeld worden. Consumenten fungeerden als wandelende reclameborden.
In de zero’s leek het t-shirt op zijn retour.
Het fenomeen was uitgemolken. Klaar. Op.
Er werd geëxperimenteerd met nieuwe stijlen, nieuwe items. Na jaren van trouwe dienst zonder pardon in het hoekje gezet. Of toch niet? Natuurlijk niet.
Gelukkig duurde het niet lang voordat men besefte dat niets, helemaal niets,
in staat bleek het t-shirt waardig te kunnen vervangen.
Back in business dus. En sterker dan ooit!
Ronde hals, v-hals, slimfit, baggy, sport, als onderkleding, korte mouw, lange mouw. Als basic, maar uiteraard ook bedrukt. Voor promotionele doeleinden.
Een t-shirt moet met trots gedragen worden. Met respect. Dat blijkt wel weer. En juist daarom is dit legendarische mode-item door ons, extreem zorgvuldig, in 3 perfecte fits gegoten; TLRD fit, longsized fit en oversized fit. Hoogwaardig materiaal, met spetterende en duurzame bedrukking.
Al het goeie komt van Melkunie koeie? Wij bedanken de hippies. Lang niet gek die gasten. Peace man.